четвер, 21 березня 2013 р.

Методика "Професьянс"


 Знайомство із світом професій може бути дуже навіть захоплюючим, особливо якщо проводити його у формі гри!

"Професьянс" – це методика, що призначена для роботи із школярами, котрі прагнуть визначитись із майбутньою професією.  Вона активізуюча, тобто є одним із способів, що навчають самостійності та дозволяють предметно змоделювати варіанти професій та наслідки тих чи інших рішень. Методика застосовується у профконсультуванні та інших видах психологічного консультування, пов’язаних із плануванням життя людини. Ідею створення сценаріїв долі головних казкових героїв за допомогою спеціальних карток розглядав Дж.Родарі, у своїй книзі “Граматика фантазії”: “Воображение и математика, фантазия и наука – не соперники, не враги, а союзники, руки и ноги одного тела, дочки и матери одного интеллекта. Мой идеал – цельная личность. Я считаю, что нашей эпохе, нашей планете необходимы цельные люди. Тут разрешите мне поставить точку, не то я впаду в слишком торжественный тон, совершенно не подходящий для такой книжечки, как эта”. (с) Джанни Родари. Автор також посилався на роботи В.Я. Проппа, котрий виділив 31 типову функцію, яку повинен виконувати казковий герой і певна комбінація таких функцій складає життєвий шлях. Даний підхід є досить продуктивним у консультуванні, при моделюванні життєвої та професійної долі людини.
Значною перевагою карткової методики є те, що у процесі консультування можна корегувати той чи інший вибір. Профконсультант задає провокативні запитання, цим самим спонукаючи до підвищення рівня усвідомлення та самостійності дій клієнта. Оскільки по формі проведення методика нагадує розкладання пасьянсу – вона отримала назву “Професьянс” (від слів “професія” та  “пасьянс”). Вона допомагає викликати інтерес школяра до професійної самореалізації у майбутньому, дає йому можливість процесу аналізу вибору професії та відчуття відповідальності за свій вибір. 

Гра "Професьянс" та спілкування із психологом дозволяє глибше познайомитись із світом професій, усвідомити, які існують складові тої чи іншої професії та зрозуміти, що найбільше цікавить учня. В творчій взаємодії, школяр може самостійно створити модель омріяної професії та співставити її з уже існуючими. Також, цей процес – це пізнання себе, це розуміння того, які якості необхідно розвивати для успішної професійної самореалізації.
Методика “Професьянс”  розроблена  професором Н.С. Пряжніковим, на основі ідей (про формулу професій) доктора психологічних наук, професора Е.А. Клімова.

Немає коментарів:

Дописати коментар