Вибір професії школярем – це одне з найважливіших стратегічних рішень у житті і складна комплексна проблема. У нашому досить-таки ритмічному інформаційному світі, здавалось би – усі карти в руки, професій до кольору до вибору. Та чому ж процес самовизначення завершується не завжди бажаним досягненням стабільного становища у тій чи іншій сфері соціального життя, а навпаки: плачем, розчаруваннями, численними витратами зі сторони батьків та невизначеністю?
У загальноосвітніх закладах мова йде не стільки про власне професійне самовизначення школярів, скільки про готовність до свідомого вибору професії. А готовність до свідомого вибору професії – це набір морально-вольових якостей самої дитини, способів поведінки, знань про професії, практичні вміння і навички, сформовані у відповідності з вимогами суспільства й можливостями навчально-виховного процесу в школі.
Готовність дитини до свідомого вибору професії включає в себе:
• моральну готовність – усвідомлення суспільної й особистісної вартості праці, прагнення максимально проявити свої сили, здібності у роботі, позитивне ставлення до різних видів зайнятості;
• психологічну готовність – свідомий вибір професії у відповідності з наявними здібностями та можливостями. Стан психологічної готовності включає усвідомлення школярем своїх потреб, вимог суспільства, колективу, поставлених цілей; прогнозування прояву своїх інтелектуальних, емоційних, мотиваційних та вольових процесів, оцінку співвідношення своїх можливостей, рівня домагань і необхідності досягнення певного результату;
• практичну готовність – загальні та політехнічні знання, загальні та спеціальні вміння й навички.
Ваша дитина готова свідомо обрати професію, якщо в неї є:
1) загальне позитивне ставлення до роботи;
2) знання певного кола професій, їх змісту, вимог, шляхів отримання професії та перспектив професійного росту;
3) сформованість професійних інтересів;
4) адекватна самооцінка;
5) сформованість мотивації;
6) наявність спеціальних здібностей;
7) практичний досвід;
8) збалансованість інтересів, здібностей і нахилів, їх відповідність вимогам професії до особистості;
9) відповідний стан здоров’я;
10) сформованість моральних якостей, які відповідають вимогам професії;
Підготовка до свідомого вибору професії передбачає активне формування таких психологічних якостей як здібності, інтереси, ціннісні орієнтації, прагнення, професійні плани, ідеали, переконання.
Актуальність проблеми професійного самовизначення учнівської молоді полягає, насамперед, в тому, що випадковий вибір професії неминуче призводить до небажаних наслідків:
– низької продуктивності праці;
– помилок і браку в роботі;
– незадоволення і пригніченого стану людини (психічні розлади);
– економічних втрат на переучування та перекваліфікацію – і це далеко не весь перелік, самі знаєте.
Натомість правильний і своєчасний вибір професії у шкільному віці:
– в 2-2,5 рази зменшує плинність кадрів;
– на 10-15% підвищує продуктивність праці;
– в 1,5-2 рази знижує вартість підготовки кадрів.
Тож, висновки робимо самі та намагаємось максимально підтягувати необхідні для вдалого самовизначення слабкі сторони дитини.
Немає коментарів:
Дописати коментар